Warunkiem pomyślnego startu dziecka w szkole jest odpowiednia dojrzałość emocjonalna oraz umiejętność współdziałania z innymi dziećmi i dorosłymi.
- Troska o dobre samopoczucie innych ludzi. Zachęcaj dziecko do jasnego wyrażania myśli i okazywania innym uczuć.
- Dzielenie się z innymi. Doceniaj każdą sytuację, w której dziecko podzieli się czymś z innymi.
- Szacunek do siebie i innych ludzi. Mów uprzejmie do dziecka, używając zwrotów grzecznościowych i zachowując sympatyczny ton głosu. Niech będzie jasne, że tego samego oczekujesz w zamian.
- Rozwaga. Rozwijaj w dziecku skłonność do namysłu przed działaniem. Kiedy maluch przychodzi do ciebie z problemem, nie rozwiązuj go za niego. Daj mu możliwość zastanowienia się i podania możliwych sposobów poradzenia sobie w tej sytuacji.
- Optymizm. Dawaj dziecku jak najczęściej przykłady pozytywnego stosunku do siebie, innych ludzi i otaczającego je świata. Zachowaj pozytywne nastawienie.
- Dystans do niepowodzeń. Kształtuj odporność emocjonalną dziecka. Pokazuj mu, że każdemu coś może się nie udać, jednocześnie ważne jest, by nie zniechęcać się i dążyć do wyznaczonego celu.
- Poszanowanie prawdy. Przedszkolakom sprawia kłopot rozróżnienie między prawdą a zmyśleniem. Kłamstwo (to nie ja…) przychodzi im z dużą łatwością. Pokazuj poszanowanie dla prawdy własnym przykładem.
- Cierpliwość i wyrozumiałość. W wypracowaniu cierpliwości i opanowania u dziecka pomoże nasza cierpliwość. Uczmy je czekać na swoją kolej, nie przeszkadzać, gdy mówi ktoś inny.
Jak pomóc dziecku w osiąganiu gotowości szkolnej?
Warunkiem pomyślnego startu dziecka w szkole jest odpowiednia dojrzałość emocjonalna oraz umiejętność współdziałania z innymi dziećmi i dorosłymi.
v Troska o dobre samopoczucie innych ludzi. Zachęcaj dziecko do jasnego wyrażania myśli i okazywania innym uczuć.
v Dzielenie się z innymi. Doceniaj każdą sytuację, w której dziecko podzieli się czymś z innymi.
v Szacunek do siebie i innych ludzi. Mów uprzejmie do dziecka, używając zwrotów grzecznościowych i zachowując sympatyczny ton głosu. Niech będzie jasne, że tego samego oczekujesz
w zamian.
v Rozwaga. Rozwijaj w dziecku skłonność do namysłu przed działaniem. Kiedy maluch przychodzi do ciebie z problemem, nie rozwiązuj go za niego. Daj mu możliwość zastanowienia się
i podania możliwych sposobów poradzenia sobie w tej sytuacji.
v Optymizm. Dawaj dziecku jak najczęściej przykłady pozytywnego stosunku do siebie, innych ludzi i otaczającego je świata.
Zachowaj pozytywne nastawienie.
v Dystans do niepowodzeń. Kształtuj odporność emocjonalną dziecka. Pokazuj mu, że każdemu coś może się nie udać, jednocześnie ważne jest, by nie zniechęcać się i dążyć do wyznaczonego celu.
v Poszanowanie prawdy. Przedszkolakom sprawia kłopot rozróżnienie między prawdą a zmyśleniem. Kłamstwo (to nie ja…) przychodzi im z dużą łatwością. Pokazuj poszanowanie dla prawdy własnym przykładem.
v Cierpliwość i wyrozumiałość. W wypracowaniu cierpliwości
i opanowania u dziecka pomoże nasza cierpliwość.
Uczmy je czekać na swoją kolej, nie przeszkadzać, gdy mówi ktoś
inny.
Jak pomóc dziecku w osiąganiu gotowości szkolnej?
Warunkiem pomyślnego startu dziecka w szkole jest odpowiednia dojrzałość emocjonalna oraz umiejętność współdziałania z innymi dziećmi i dorosłymi.
- Troska o dobre samopoczucie innych ludzi. Zachęcaj dziecko do jasnego wyrażania myśli i okazywania innym uczuć.
- Dzielenie się z innymi. Doceniaj każdą sytuację, w której dziecko podzieli się czymś z innymi.
- Szacunek do siebie i innych ludzi. Mów uprzejmie do dziecka, używając zwrotów grzecznościowych i zachowując sympatyczny ton głosu. Niech będzie jasne, że tego samego oczekujesz w zamian.
- Rozwaga. Rozwijaj w dziecku skłonność do namysłu przed działaniem. Kiedy maluch przychodzi do ciebie z problemem, nie rozwiązuj go za niego. Daj mu możliwość zastanowienia się i podania możliwych sposobów poradzenia sobie w tej sytuacji.
- Optymizm. Dawaj dziecku jak najczęściej przykłady pozytywnego stosunku do siebie, innych ludzi i otaczającego je świata. Zachowaj pozytywne nastawienie.
- Dystans do niepowodzeń. Kształtuj odporność emocjonalną dziecka. Pokazuj mu, że każdemu coś może się nie udać, jednocześnie ważne jest, by nie zniechęcać się i dążyć do wyznaczonego celu.
- Poszanowanie prawdy. Przedszkolakom sprawia kłopot rozróżnienie między prawdą a zmyśleniem. Kłamstwo (to nie ja…) przychodzi im z dużą łatwością. Pokazuj poszanowanie dla prawdy własnym przykładem.
- Cierpliwość i wyrozumiałość. W wypracowaniu cierpliwości i opanowania u dziecka pomoże nasza cierpliwość. Uczmy je czekać na swoją kolej, nie przeszkadzać, gdy mówi ktoś inny.