Czterolatki – rozkład materiału

Lp.

Mama
i Tata

Święto dzieci

Zwierzęta domowe

Kim będę, gdy dorosnę?

Kolory lata

Już wakacje

1

Portret rodzinny

Mój ulubiony kolega – koleżanka

Pies – przyjaciel człowieka

Uwaga, nieznajome zwierzę!

W piekarni

W górach nad jeziorem

2

Rodzinne gotowanie

Prawa dziecka

Rybki

W przedszkolu

Żółty zielony

Bezpieczne wakacje

3

Razem jest wesoło

Dzieci na świecie

Zwierzęta u lekarza

Na pomoc

Niebieski różowy

 

4

Upominki dla rodziców

Zabawy z różnych stron świata

 

W sklepie

Tęczowy świat

 

5

Święto mamy i taty

Dzień radości

Opiekujemy się zwierzętami

U lekarza

Jedziemy na wakacje nad morzem

 

 

Oczekiwane osiągnięcia dzieci:

  • Buduje krótką wypowiedź na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
  • Podejmuje próby oceny i wyciąga wnioski.
  • Zna i wymienia prawa dziecka.
  • Próbuje układać zdanie złożone na określony temat.
  • Czyta globalnie wyrazy: sklep, kasa, bank.
  • Recytuje z pamięci wiersze.
  • W sposób kulturalny wyraża własne opinie.
  • Tworzy rodzaje żeński i męski nazw zawodów.
  • Wyjaśnia, czym zajmują się: nauczyciel, kucharz, lekarz, pie­lęgniarka, strażak, ratownik medyczny, policjant, marynarz, ratownik nad morzem.
  • Wskazuje przedmioty będące atrybutami danego zawodu.
  • Zna punkty usługowe w swoim najbliższym otoczeniu: sklep, przychodnia, piekarnia, cukiernia itp.
  • Zwraca się do kolegów w sposób miły, przyjazny.
  • Przestrzega zasad podczas gier planszowych.
  • Odgrywa role w zabawach tematycznych.
  • Samodzielnie się ubiera i rozbiera. Jest samodzielne w łazience.
  • Pomaga młodszym lub mniej samodzielnym kolegom w czynnościach samoobsługowych.
  • Wie, jakie prawa mają dzieci na świecie. Wie, do kogo należy zwrócić się o pomoc.
  • Wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa, niezależnie od miej­sca zamieszkania, statusu materialnego czy koloru skóry.
  • Dokonuje porównania różnych miejsc, gdzie można latem wypoczywać; wskazuje podobieństwa i różnice.
  • Wyjaśnia zasady bezpiecznego zachowania się podczas wakacyjnych wypraw.
  • Wyznacza kierunki w przestrzeni: z przodu, z tyłu, przed, za, na górze, na dole, pomiędzy, w, na zewnątrz.
  • Poprawnie przelicza elementy zbioru w zakresie 6.
  • Zapamiętuje kolejność przedmiotów w szeregu (2–4 przed­mioty).
  • Dokonuje uogólnienia sklasyfikowanych przedmiotów.
  • Posługuje się pojęciami dotyczącymi wielkości: najmniejszy, mały, większy, największy, wysoki, niski, najniższy, najwyższy, taki sam i ciężaru: cięższy, lżejszy, taki sam.
  • Rysuje postać, uwzględniając szczegóły. Rozcina kartkę wzdłuż wyznaczonej linii prostej.
  • Składa obrazek z czterech nieregularnych części. Swobodnie posługuje się kredkami, nożyczkami.
  • Rysuje samodzielnie dowolne wzory (linie, fale, spirale) na czystej kartce.
  • Tworzy pracę plastyczną w małym zespole; komponuje z przygotowanych elementów.
  • Ilustruje muzykę klasyczną za pomocą plastyki. Nazywa barwy podstawowe
    i pochodne.
  • Śpiewa indywidualnie poznane piosenki.
  • Uczestniczy w zabawach tanecznych – porusza się w rytmie muzyki, wykonuje zaprezentowane ruchy. Ilustruje muzykę ruchem.
  • Odtwarza rytm podany przez N.
  • Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimna­stycznych. Stara się
    w sposób dokładny naśladować N. w wykonywaniu ćwiczeń.
  • Doskonali sprawność motoryczną (szybkość, siła, skoczność), umiejętność rzutu do celu i umiejętność współpracy w gru­pie podczas wykonywania ćwiczeń z zestawu.
  • Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały wzroko­we, dźwiękowe
    w zabawach ruchowych.
  • Bawi się na przedszkolnym placu zabaw z wykorzystaniem sprzętu terenowego w sposób bezpieczny.