Czterolatki – rozkład materiału
Lp. |
Mama |
Święto dzieci |
Zwierzęta domowe |
Kim będę, gdy dorosnę? |
Kolory lata |
Już wakacje |
1 |
Portret rodzinny |
Mój ulubiony kolega – koleżanka |
Pies – przyjaciel człowieka |
Uwaga, nieznajome zwierzę! |
W piekarni |
W górach nad jeziorem |
2 |
Rodzinne gotowanie |
Prawa dziecka |
Rybki |
W przedszkolu |
Żółty zielony |
Bezpieczne wakacje |
3 |
Razem jest wesoło |
Dzieci na świecie |
Zwierzęta u lekarza |
Na pomoc |
Niebieski różowy |
|
4 |
Upominki dla rodziców |
Zabawy z różnych stron świata |
W sklepie |
Tęczowy świat |
||
5 |
Święto mamy i taty |
Dzień radości |
Opiekujemy się zwierzętami |
U lekarza |
Jedziemy na wakacje nad morzem |
Oczekiwane osiągnięcia dzieci:
- Buduje krótką wypowiedź na temat sytuacji przedstawionej na ilustracji.
- Podejmuje próby oceny i wyciąga wnioski.
- Zna i wymienia prawa dziecka.
- Próbuje układać zdanie złożone na określony temat.
- Czyta globalnie wyrazy: sklep, kasa, bank.
- Recytuje z pamięci wiersze.
- W sposób kulturalny wyraża własne opinie.
- Tworzy rodzaje żeński i męski nazw zawodów.
- Wyjaśnia, czym zajmują się: nauczyciel, kucharz, lekarz, pielęgniarka, strażak, ratownik medyczny, policjant, marynarz, ratownik nad morzem.
- Wskazuje przedmioty będące atrybutami danego zawodu.
- Zna punkty usługowe w swoim najbliższym otoczeniu: sklep, przychodnia, piekarnia, cukiernia itp.
- Zwraca się do kolegów w sposób miły, przyjazny.
- Przestrzega zasad podczas gier planszowych.
- Odgrywa role w zabawach tematycznych.
- Samodzielnie się ubiera i rozbiera. Jest samodzielne w łazience.
- Pomaga młodszym lub mniej samodzielnym kolegom w czynnościach samoobsługowych.
- Wie, jakie prawa mają dzieci na świecie. Wie, do kogo należy zwrócić się o pomoc.
- Wie, że wszyscy ludzie mają równe prawa, niezależnie od miejsca zamieszkania, statusu materialnego czy koloru skóry.
- Dokonuje porównania różnych miejsc, gdzie można latem wypoczywać; wskazuje podobieństwa i różnice.
- Wyjaśnia zasady bezpiecznego zachowania się podczas wakacyjnych wypraw.
- Wyznacza kierunki w przestrzeni: z przodu, z tyłu, przed, za, na górze, na dole, pomiędzy, w, na zewnątrz.
- Poprawnie przelicza elementy zbioru w zakresie 6.
- Zapamiętuje kolejność przedmiotów w szeregu (2–4 przedmioty).
- Dokonuje uogólnienia sklasyfikowanych przedmiotów.
- Posługuje się pojęciami dotyczącymi wielkości: najmniejszy, mały, większy, największy, wysoki, niski, najniższy, najwyższy, taki sam i ciężaru: cięższy, lżejszy, taki sam.
- Rysuje postać, uwzględniając szczegóły. Rozcina kartkę wzdłuż wyznaczonej linii prostej.
- Składa obrazek z czterech nieregularnych części. Swobodnie posługuje się kredkami, nożyczkami.
- Rysuje samodzielnie dowolne wzory (linie, fale, spirale) na czystej kartce.
- Tworzy pracę plastyczną w małym zespole; komponuje z przygotowanych elementów.
- Ilustruje muzykę klasyczną za pomocą plastyki. Nazywa barwy podstawowe
i pochodne. - Śpiewa indywidualnie poznane piosenki.
- Uczestniczy w zabawach tanecznych – porusza się w rytmie muzyki, wykonuje zaprezentowane ruchy. Ilustruje muzykę ruchem.
- Odtwarza rytm podany przez N.
- Uczestniczy w zabawach ruchowych i ćwiczeniach gimnastycznych. Stara się
w sposób dokładny naśladować N. w wykonywaniu ćwiczeń. - Doskonali sprawność motoryczną (szybkość, siła, skoczność), umiejętność rzutu do celu i umiejętność współpracy w grupie podczas wykonywania ćwiczeń z zestawu.
- Właściwie reaguje na umówione wcześniej sygnały wzrokowe, dźwiękowe
w zabawach ruchowych. - Bawi się na przedszkolnym placu zabaw z wykorzystaniem sprzętu terenowego w sposób bezpieczny.