Wiek przedszkolny to czas, w którym kształtują się nawyki, w tym również czytelnicze - warto, więc wykorzystać ten czas, tym bardziej, że czytając dzieciom, poszerzamy ich wiedzę o człowieku, o świecie, dostarczamy naszym pociechom całego bogactwa przeżyć. Naukowcy twierdzą, że czytanie dziecku na głos uczy je języka i myślenia, rozwija pamięć i wyobraźnię, przynosi wiedzę i wzorce moralnych zachowań, wzmacnia poczucie własnej wartości. Codzienne głośne czytanie dziecku dla przyjemności jest najskuteczniejszym sposobem wychowania czytelnika - człowieka samodzielnie myślącego, posiadającego wiedzę i umiejętność jej poszerzania, kulturalnego, etycznego, z wyobraźnią, który umie radzić sobie w życiu przy pomocy rozumu, a nie przemocy.  

Umiejętność słuchania sprzyja stałemu poszerzaniu słownictwa zarówno biernego jak i czynnego, mobilizuje do poprawnego i swobodnego wypowiadania się. Pozwala poznawać nowe słownictwo i formy gramatyczne, pomaga w opanowaniu języka. Umiejętność słuchania wywiera korzystny wpływ na umiejętność czytania. Kształcenie i kształtowanie języka dziecka łączy się integralnie z rozwijaniem jego myślenia. Stanowi sposobność do rozwijania umiejętności analizowania, porównywania, różnicowania, dokonywania syntezy, uogólniania, wnioskowania. Kontakt z książką wzbogaca wyobraźnię dzieci, rozszerza świat ich uczuć i myśli. Dlatego podejmujemy wiele działań, by te umiejętności w jak najlepszy sposób rozwijać wykorzystując różne metody i formy. 

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa wraz z dziećmi odwiedzamy Bibliotekę Szkolną, Miejską Bibliotekę Publiczną Filia nr 14 w Dąbrowie Górniczej, w których panie bibliotekarki czytają dzieciom utwory literackie. Gościmy uczniów ze szkoły, którzy bardzo chętnie czytają maluchom i starszakom bajeczki. Dzieci mogły oglądać bajkę w postaci teatrzyku lalek w bajce “Cenne Rady” jak i słuchały wiersza “Rzepka” Juliana Tuwima wraz z inscenizacją wykonana przez uczniów klasy III. Działanie te i inne będziemy kontynuować w dalszym ciągu!!! 

.